یکشنبه 27 اسفند 1402 , 00:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 1478
| |

خضریان در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران:

در تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان ضعف‌های جدی وجود دارد/ کشور در حوزه تولید دانش فنی و فناوری به جایگاه خوبی رسیده است

در تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان ضعف‌های جدی وجود دارد/ کشور در حوزه تولید دانش فنی و فناوری به جایگاه خوبی رسیده است

سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: به واقع کشور در حوزه تولید دانش فنی و فناوری جایگاه خوبی را کسب کرده اما در بحث تجاری سازی و بازار فروش محصولات دانش بنیان ضعف‌های جدی داریم و محصولاتمان از پیشرفت فناوری خوبی برخوردار نیستند.

علی خضریان در تشریح بازدید خود به همراه حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران»، گفت: در این بازدید با دکتر حسن زمانیان، رئیس این سازمان و مدیران پژوهشکده‌های ذیل سازمان فوق که در موضوعات تخصصی و علمی فعال بودند، پیرامون عملکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت و گوهایی صورت گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان این بازدید میدانی، دستاوردهای این سازمان در راستای رفع نیازهای علمی کشور، مرور شد، ادامه داد: این سازمان توانسته با در نظر گرفتن توانمندی‌های دانشمندان داخلی، در جهت رفع نیازهای علمی کشور حرکت کند.

خضریان با اشاره به رویکرد مسئله شناسی این سازمان برای رفع موضوعاتی که نیاز هست بر روی آنها کار شود تا به واسطه پژوهش‌های صورت داده مشکلات کشور را برطرف کند، ادامه داد: در جریان این بازدید، موضوعات ناشی از مواجهه این سازمان با موانع اداری و بعضاً قانونی مرور شد و مقرر شد تا این موارد در مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه با اشاره به بازدید از شرکت‌های دانش بنیان ذیل مجموعه «سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران»، گفت: این شرکت‌ها در جریان فعالیت خود توانسته‌اند خدمات مهمی را در حوزه‌های علمی و تولیدی دانش بنیان رقم بزنند. همچنین در جریان این بازدیدها موارد متعددی از تولیدات این شرکت‌ها مور بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها بعضاً مشکلاتی در زمینه تولید دانش بنیان داشتند که مقرر شد این موارد در مجلس شورای اسلامی و با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان، مورد بررسی قرار گیرد.

خضریان با اشاره به برخی از پروژه‌های سازمان فوق، بیان کرد: به واقع پروژه‌های این سازمان بر محور ترسیم آینده پژوهی کشور و براساس مقیاس جهانی تا سال 2050 استوار شده و گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس این سازمان کاملاً به روز بوده و بر روی مرز دانش پیش می‌رود. همچنین سعی بر این شده تا جذب نیروی انسانی متخصص در این بخش نیز از میان دانشمندان و نخبگانی که مرتبط با چند محور مورد ذکر هستند، انجام شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از پروژه‌های جذب شده به این سازمان از ناحیه صنعت بوده و در جهت ارتقای محصولات و رفع چالش‌های تولید بنا نهاده شده است، ادامه داد: از این رو یکی از این پروژه‌ها، تعیین جنسیت دام بوده که پروژه آن از سوی بنیاد مستضعفان به سازمان فوق ارائه شده است. به عنوان مثال در این بخش پروژه تعیین جنسیت نژاد گاو هلشتاین مدنظر بنیاد بوده است -  به هر میزان که جنسیت این گاوها ماده باشد، شیر دهی بیشتری خواهد داشت - از این رو تحقیقات بر روی این موضوع در سازمان فوق مد نظر قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به سایر اتفاقات مثبت در این سازمان گفت: به واقع کشور در حوزه تولید دانش فنی و فناوری جایگاه خوبی را کسب کرده اما در بحث تجاری سازی و بازار فروش محصولات دانش بنیان ضعف‌های جدی داریم و محصولاتمان از پیشرفت فناوری خوبی برخوردار نیستند. از این رو مقرر شد در این بخش، در سازمان فوق تلاش‌هایی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

خضریان در پایان تأکید کرد: همچنین در این سازمان ارتقای اعضای هئیت علمی بر مبنای ارائه مقاله نبوده و بر مبنای رفع مسئله حاصل می‌شود که این موضوع هم از جمله نکات مثبت رویکردی در این سازمان قلمداد می‌شود.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد